Στην δυσκολία των κατοίκων της Αθήνας να κυκλοφορήσουν πεζοί αναφέρεται στην ανταπόκρισή της στη Le Monde με τίτλο «Αθήνα, η διαδρομή εμποδίων για τους πεζούς» η Marina Rafenberg.
Αηδιασμένοι από τις πολλές λακκούβες στα πεζοδρόμια, που φράσσονται από τα τραπεζοκαθίσματα των καφέ και κατακλύζονται από μηχανάκια, οι απογοητευμένοι κάτοικοι μοιράζονται τη χαοτική καθημερινότητά τους στα κοινωνικά δίκτυα και καλούν τις αρχές να αναλάβουν επιτέλους δράση, σημειώνει η ανταπόκριση.
Η Ιωάννα Δημητρίου, καθώς δείχνει τα αυτοκίνητα που είναι παρκαρισμένα στο πεζοδρόμιο στην εναλλακτική συνοικία των Εξαρχείων, στο κέντρο της ελληνικής πρωτεύουσας σχολιάζει εξοργισμένη: “Κοίτα αυτό! Είναι πραγματική διαδρομή με εμπόδια το να κυκλοφορείς στην Αθήνα με τα πόδια”. Με το καροτσάκι με τα ψώνια της γεμάτο, η 50χρονη πρέπει να κάνει ζιγκ ζαγκ κατά μήκος ενός πολυσύχναστου δρόμου: “Αυτή η πόλη είναι σχεδιασμένη μόνο για τους αυτοκινητιστές και οι πεζοί ζουν επικίνδυνα!” Οι ιστότοποι κοινωνικής δικτύωσης είναι γεμάτοι από αναρτήσεις ανθρώπων που είναι θυμωμένοι με την έλλειψη πεζοδρομίων και την άθλια κατάστασή τους, αλλά και με την αγένεια των οδηγών και των ιδιοκτητών εστιατορίων που απλώνουν τα τραπέζια και τις καρέκλες τους στο δρόμο των πεζών, παρατηρεί η Rafenberg.
Κοντά στην πλατεία Συντάγματος, απέναντι από τη Βουλή των Ελλήνων, στην οδό Βουλής, ο @batman_for_athens, ένας λογαριασμός στο Instagram Αθηναίων θυμωμένων με την έλλειψη συντήρησης στην πόλη τους, αποκαλύπτει, με βίντεο, ότι “για να περπατήσεις, πρέπει κυριολεκτικά να πας στο δρόμο”.
Εδώ, οι καφετέριες έχουν εισβάλει στον δημόσιο χώρο χωρίς άδεια, αφήνοντας στους πολίτες ελάχιστο χώρο για να περπατήσουν.
Σύμφωνα με έρευνα του Πολυτεχνείου, τέσσερα στα δέκα εστιατόρια καταλαμβάνουν παράνομα αυτούς τους δημόσιους χώρους. Το 2023, η δημοτική αστυνομία πραγματοποίησε περισσότερους από 5.000 ελέγχους και παρατήρησε περισσότερες από 2.000 παραβάσεις του νόμου.
Για τον Αθανάσιο Φροντιστή, έναν από τους ιδρυτές της σελίδας στο Facebook ‘Give Back the Pavements to Pedestrians’, η οποία έχει πάνω από 1.500 μέλη, “το πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν νόμοι που προστατεύουν τους πεζούς, αλλά δεν εφαρμόζονται”. Το άρθρο 5 παράγραφος 1 του ελληνικού Συντάγματος κατοχυρώνει το “δικαίωμα χρήσης των δημόσιων χώρων από τους πεζούς”. Η Ελλάδα έχει επίσης υπογράψει την Ευρωπαϊκή Χάρτα των δικαιωμάτων των πεζών του 1988. “Πολλοί άνθρωποι αγνοούν επίσης ότι τα πεζοδρόμια πρέπει να έχουν συγκεκριμένες διαστάσεις”, αναφέρει ο κ. Φροντιστής. Ο νόμος ορίζει ότι πρέπει να έχουν πλάτος τουλάχιστον 2,1 μέτρα, ιδίως για να μπορούν να μετακινούνται μόνοι τους οι χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων και τα άτομα με προβλήματα όρασης.
Ωστόσο, σύμφωνα με μελέτη του Πολυτεχνείου Αθηνών, την οποία δημοσίευσε στα τέλη Ιανουαρίου η κεντροδεξιά εφημερίδα “Καθημερινή”, το 37% των πεζοδρομίων στην ελληνική πρωτεύουσα έχουν πλάτος μικρότερο του ενός μέτρου… και τα δύο τρίτα δεν πληρούν τις διαστάσεις που προβλέπει ο νόμος.
Πριν από τρία χρόνια, ο Αθανάσιος Φροντιστής, καθηγητής οικονομικών, αποφάσισε να αναλάβει δράση για να διασφαλίσει ότι οι δημόσιοι χώροι της πόλης θα είναι προσβάσιμοι σε όλους. “Η σύζυγός μου είχε μόλις γλιστρήσει σε ένα χαλαρό πλακόστρωτο και κατέληξε με ένα χέρι στο γύψο”, εξηγεί ο 60χρονος, ο οποίος περιγράφει μια “ντροπιαστική κατάσταση, ανάξια μιας ευρωπαϊκής πρωτεύουσας”.
Ο ίδιος και η ομάδα των οργισμένων πολιτών του έχουν στείλει επιστολή στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, στον Πρωθυπουργό, στον Πρόεδρο της Βουλής και στον επικεφαλής της ελληνικής αστυνομίας. «Οι τοπικές αρχές δεν έχουν αντιδράσει εδώ και χρόνια, αλλά δεν μπορούμε πλέον να ζούμε σε μια πόλη όπου τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα δεν μπορούν να κυκλοφορήσουν, όπου οι γονείς με τα καροτσάκια παλεύουν συνεχώς να κυκλοφορήσουν εξαιτίας των αυτοκινήτων που παρκάρουν στις διαβάσεις πεζών», αναφέρει.
Υποβαθμισμένες διαδρομές για άτομα με μειωμένη κινητικότητα
Η προηγούμενη δημοτική ομάδα, με επικεφαλής τον Κώστα Μπακογιάννη, ανιψιό του σημερινού πρωθυπουργού, είχε υποσχεθεί την ανάπλαση περισσότερων από 4.900 τετραγωνικών μέτρων δημόσιου χώρου, ιδίως με την επισκευή πεζοδρομίων που θεωρούνταν “επικίνδυνα”, σημειώνει στη συνέχεια η δ/φος, προσθέτοντας ότι ο νέος δήμαρχος, Χάρης Δούκας, ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά του τον Ιανουάριο, διαβεβαίωσε σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό κανάλι Mega ότι “απόλυτη προτεραιότητά του θα είναι η εξασφάλιση καλύτερης πρόσβασης σε πεζοδρόμια και πλατείες για όλους τους πολίτες και ιδίως για τους χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων”.
Για τους τελευταίους, όπως σχολιάζεται, το διακύβευμα είναι υψηλό. Σε μια μελέτη που διεξήχθη το 2023 από το δημόσιο λύκειο Φιλοθέης-Ψυχικού σε αυτό το αριστοκρατικό προάστιο της βόρειας Αθήνας με πληθυσμό 10.000 κατοίκων, εντοπίστηκαν 1.531 εμπόδια για τα άτομα με μειωμένη κινητικότητα: Σπασμένα πεζοδρόμια, κολώνες ηλεκτρικού ρεύματος ή κάδοι απορριμμάτων στη μέση του δρόμου, έλλειψη ραμπών…
Στο TikTok, ο Captain AmeArica, ένας 29χρονος άνδρας σε αναπηρικό αμαξίδιο, έχει γίνει γνωστός περιγράφοντας τη δύσκολη καθημερινότητά του στην Αθήνα. Στο προάστιο της Νέας Ιωνίας όπου ζει, ο Χρήστος Μελέτης, όπως είναι το πραγματικό του όνομα, αναγκάζεται συχνά να περπατά στο δρόμο ανάμεσα στα οχήματα. Και όταν, ως εκ θαύματος, βρίσκει μια κεκλιμένη πρόσβαση για να ανέβει σε ένα πεζοδρόμιο, δεν υπάρχει καμία για να κατέβει ξανά στην άλλη πλευρά….”Τα περισσότερα άτομα με αναπηρία είναι περιορισμένα στα σπίτια τους και όσοι ταξιδεύουν, το κάνουν με αυτοκίνητο”, αναφέρει στην ελληνική ιστοσελίδα Newsbomb. Ο ίδιος εκφράζει τη λύπη του για το γεγονός ότι άνθρωποι σαν κι αυτόν είναι αόρατοι στον ελληνικό δημόσιο χώρο και ότι “η Αθήνα καθιστά ένα άτομο με μειωμένη κινητικότητα ακόμη πιο ανάπηρο, καθώς καθιστά την κατάστασή του πιο επαχθή και δεν του παρέχει τα κατάλληλα μέσα για να μπορεί να συμμετέχει ισότιμα στην κοινωνία”.
0 Σχόλια