Δεκάδες πιλότοι μας, πάνω από 127 ψυχές που κλήθηκαν να υπηρετήσουν την πατρίδα θρηνεί η Πολεμική μας Αεροπορία από το 1990 έως σήμερα, με πολλούς εξ αυτών να είναι θύματα του ακήρυχτου πόλεμου με την Τουρκία που επικρατεί στο Αιγαίο.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ που προβλήθηκε στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΣΚΑΪ το βράδυ της Πέμπτης, από το 1990, οπότε η τουρκική προκλητικότητα άρχισε να απορροφά όλο και μεγαλύτερο μέρος του πτητικού έργου της Πολεμικής Αεροπορίας, άνθρωποι και μηχανές άρχισαν να ωθούνται στα όριά τους.
Ο φόρος αίματος ήταν βαρύς, όπως επίσης και οι απώλειες σε μέσα. Την περίοδο 1990 – 2018, η Πολεμική Αεροπορία έχει χάσει 81 μαχητικά αεροσκάφη και μεταγωγικά με απώλεια 125 ψύχων. Οι μισές σχεδόν από τις απώλειες (63 άνθρωποι) σημειωθήκαν σε ένα και μόνο συμβάν, όταν C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, γεμάτο με σμηνίτες, κατέπεσε στο Όρος Όθρυς το 1991.
Το μνημείο για τα 63 θύματα στο όρος Όρθυς / EUROKINISSI-ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΞΑΝΘΟΣ
Το 1992 ο υποσμηναγός Νίκος Σιαλμάς, χάνει τη ζωή του στην περιοχή του Άη Στράτη όταν το παλαιό Μirage F-1 που χειριζόταν δεν άντεξε κατά την αναμέτρηση με τουρκικά F-16 και καρφώθηκε στη θάλασσα. Το 2006 ο σμηναγός Κώστας Ηλιάκης χάνει τη ζωή του στην περιοχή της Καρπάθου όταν τούρκικο F-16 καρφώνεται στην καλύπτρα του αεροσκάφους του σκοτώνοντας τον ακαριαία.
ΝΙΚΟΣ ΣΙΑΛΜΑΣ
Ο Κώστας Ηλιάκης / EUROKINISSI - ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ
Παρά τους μεγάλους αριθμούς απωλειών πρέπει να σημειώσουμε ότι η Πολεμική Αεροπορία διατηρεί ακόμα και σήμερα έναν από τους κορυφαίους δείκτες ασφάλειας πτήσεων μεταξύ των χώρων – μελών του ΝΑΤΟ.
Πολεμική Αεροπορία: Το ποτάμι της προσφοράς ρέει με το αίμα εκείνων που «έπεσαν» εν ώρα καθήκοντος το 2023
Ο θάνατος του επισμηναγού Επαμεινώνδα Κωστέα εν ώρα καθήκοντος προκάλεσε θλίψη στο Πανελλήνιο μεγεθύνοντας ταυτόχρονα τον φόρο αίματος της Πολεμικής Αεροπορίας, η οποία θρηνεί την απώλεια ενός ακόμα άξιου στελέχους της στη «δύση» του 2023.
Λίγο μετά τις 11:οο του πρωινού της Τετάρτης, σύμφωνα με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας (ΓΕΑ), το αεροσκάφος τύπου Τ-2E Buckeye της 363 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος της 120 Πτέρυγας Εκπαίδευσης Αέρος, κατέπεσε κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης μισό ναυτικό μίλι του αεροδρομίου της Καλαμάτας, με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του 40χρονου κυβερνήτη του, Επαμεινώνδα Κωστέα.
Η σημερινή πτήση του επισμηναγού θα ήταν η τελευταία με T-2, καθώς στη συνέχεια θα πραγματοποιούσε εκπαιδεύσεις με αεροσκάφη τύπου Τ-6. Για το λόγο αυτό, προσκάλεσε τη σύζυγο και τα δύο ανήλικα παιδιά του να δώσουν το παρών σε μια σημαντική στιγμή για την καριέρα του. Τραγική ειρωνεία ότι η πτήση έμελλε να είναι μοιραία και ο επισμηναγός σκοτώθηκε μπροστά στα μάτια της οικογένειάς του.
Μετά το δυστύχημα, με απόφαση του υπουργού Εθνικής Άμυνας (ΥΠΕΘΑ), Νίκου Δένδια, κηρύχθηκε τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις (ΕΔ), από σήμερα Τετάρτη 27 Δεκεμβρίου έως και την Παρασκευή 29 Δεκεμβρίου.
«Η Πολεμική Αεροπορία και μαζί της όλοι μας θρηνούμε έναν περήφανο Έλληνα Ίκαρο» έγραψε ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στο Twitter, τονίζοντας ότι η απώλεια αυτή «αναδεικνύει πόσο δύσκολο είναι το έργο των πιλότων μας. Αλλά και πόσο μεγάλη η αφοσίωσή τους στο καθήκον. Η πατρίδα θα ευγνωμονεί για πάντα τον Επισμηναγό».
Ο επισμηναγός Κωστέας είναι ο πέμπτος ιπτάμενος της Πολεμικής Αεροπορίας που σκοτώθηκε εν ώρα καθήκοντος το 2023.
Τον Ιανουάριο, έχασαν τη ζωή τους σε άσκηση στην Ανδραβίδα οι Στάθης Τσιτλακίδης και Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας, ενώ τον Ιούλιο του ίδιου έτους, οι Χρήστος Μουλάς και Περικλής Στεφανίδης σκοτώθηκαν στην Εύβοια κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης,
Το μοιραίο F-4 Phantom
Ήταν Δευτέρα 30 Ιανουαρίου, όταν το διθέσιο αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, με αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό του 31χρονου κυβερνήτη, σμηναγού Στάθη Τσιτλακίδη και του 29χρονου συγκυβερνήτη, υποσμηναγού Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα.
Ο υποσμηναγός Τουρούτσικας εντοπίστηκε την ημέρα του δυστυχήματος, ενώ ο σμηναγός εντοπίστηκε νεκρός μετά από τρεις ημέρες.
Το μοιραίο Phantom εκτελούσε εκπαιδευτικό σενάριο, πραγματοποιώντας πτήση «χαμηλής ναυτιλίας» (300 πόδια/100 μέτρα) σε ζεύγος με ακόμη ένα αεροσκάφος του ίδιου τύπου. Το γεγονός ότι συνοδευόταν από άλλο μαχητικό οδήγησε και στον άμεσο εντοπισμό του σημείου της πτώσης.
Πολεμώντας τον «πύρινο όλεθρο»
Το περασμένο θέρος, η Ελλάδα ήταν για ακόμη μια φορά αντιμέτωπη με τον πύρινο όλεθρο. Ένα από τα μεγάλα μέτωπα της φωτιάς ήταν στην Εύβοια. Και εκεί έμελλε να συμβεί το τραγικό γεγονός.
Την Τρίτη 25 Ιουλίου, το αεροσκάφος τύπου Canadair -215 της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, κατέπεσε κατά τη διάρκεια αεροπυρόσβεσης, στον Πλατανιστό Ευβοίας. Ο 34χρονος κυβερνήτης, σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο 27χρονος συγκυβερνήτης, ανθυποσμηναγός, Περικλής Στεφανίδης, σκοτώθηκαν ακαριαία.
Τα αεροσκάφη, όπως προβλέπεται, πέταξαν αρχικά πάνω από την περιοχή ενδιαφέροντος ώστε να αξιολογήσουν τις συνθήκες και να εντοπίσουν τον τόπο ρίψης και εν συνεχεία επέστρεψαν προκειμένου να αδειάσουν το φορτίο τους με την τραγική κατάληξη.
Οι ερευνητές του δυστυχήματος υπογράμμισαν ότι αυτό που στοίχισε τη ζωή στους δύο ιπτάμενους είναι 20 πόντοι. Όπως αποτυπώθηκε και στο βίντεο, μετά τη ρίψη το Canadair προσπάθησε να πάρει ξανά ύφος και προσέκρουσε στην κορυφή ενός δέντρου.
0 Σχόλια