Ad Code

Responsive Advertisement

Το κοστολόγιο ενός υποψήφιου βουλευτή


Δεν είναι τυχαίο που ελάχιστοι γνωρίζουν το όριο των επιτρεπόμενων προεκλογικών δαπανών. Πολύ απλά γιατί δεν πρόκειται να το τηρήσουν.


Συζητώντας με βουλευτές της περιφέρειας αλλά και των μεγάλων αστικών κέντρων σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη σου εξομολογούνται «σημεία και τέρατα» για το κόστος της προεκλογικής εκστρατείας. 

Από 30.000 έως και 50.000 ευρώ κοστολογούνται από τα τοπικά ηλεκτρονικά μέσα οι δύο εμφανίσεις που επιτρέπεται να κάνουν οι υποψήφιοι βουλευτές. 

«Στο ποσό περιλαμβάνονται και αναφορές στην προεκλογική εκστρατεία του υποψηφίου και (θετικά, αφού ο πελάτης έχει πάντα δίκιο) σχόλια για το έργο του», εξηγεί νυν βουλευτής. Φυσικά, αποδεικτικά συναλλαγής για τα ποσά αυτά δεν υπάρχουν, αφού η νομοθεσία απαγορεύει τηλεοπτική διαφήμιση των βουλευτών. Πιο υγιής μοιάζει η κατάσταση στα εκατοντάδες έντυπα που κυκλοφορούν στις πόλεις της περιφέρειας αλλά και τους δήμους της Αττικής.

Από 300 έως 1.000 ευρώ κοστολογείται η εκτύπωση φωτογραφίας του υποψηφίου στο πρωτοσέλιδο που θα «κρεμαστεί» στα περίπτερα της περιοχής ή θα μοιραστεί στα σπίτια. Ως διαφημίσεις, λογικώς, κοστολογούνται ακόμη και τα δελτία Τύπου ή η δημοσιογραφική κάλυψη της προεκλογικής τους εκστρατείας. «Τουλάχιστον σε αυτά μπορείς να πάρεις και αποδείξεις», σχολιάζει νέος υποψήφιος.

Η σύντομη, πάντως, προεκλογική περίοδος μάλλον έχει βλάψει τις… δουλειές των επιτηδείων, καθώς οι τιμές (ειδικά για τα τηλεοπτικά μέσα) πέφτουν όσο φτάνουμε προς την κάλπη.

Εκρηξη παρουσιάζουν και οι τιμές ακινήτων που βρίσκονται σε προνομιακά σημεία, κατά προτίμηση κεντρικές οδοί, πλατείες. 

Τα τετραγωνικά του γραφείου (δεν επιτρέπονται ισόγεια καταστήματα ως εκλογικά κέντρα υποψηφίων) συχνά δεν έχουν σημασία, αφού αυτό που πληρώνεται είναι το… μπαλκόνι στο οποίο θα αναρτηθεί η πινακίδα (3 μέτρα μήκος επί 1 ύψος) με το όνομα του υποψηφίου.

Τα κτηματομεσιτικά γραφεία ζητούσαν την προηγούμενη εβδομάδα περί τις 20.000 ευρώ για το Περιστέρι, την πλατεία της Γλυφάδας και τη λεωφόρο Κηφισίας. Για τις υπολειπόμενες τρεις εβδομάδες της προεκλογικής περιόδου, οι τιμές που ζητούν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες συχνά φθάνουν και τις 50.000 ευρώ, αφού θα πρέπει να αποζημιωθούν και οι «μόνιμοι» ένοικοι του ακινήτου για την προσωρινή έξωση. 

Ως προς τα συμβόλαια; Συχνότατα, πρόκειται για… «φιλική παραχώρηση», ενώ όταν κατατίθενται στην εφορία είναι υποτιμολογημένα.

Σημαντικό τμήμα των προεκλογικών δαπανών κατευθύνεται για την κατασκευή, διακίνηση και αποστολή έντυπου διαφημιστικού υλικού των υποψηφίων. 

Εδώ ο καθένας είναι ελεύθερος να κάνει ό,τι… αντέχει η τσέπη του. 

Το μέσο κόστος, για 100.000 απλά, τετράχρωμα, τετρασέλιδα έντυπα, φθάνει τις 10-20.000 ευρώ, χωρίς σε αυτό να περιλαμβάνονται έξοδα φωτογράφου. Οποιος θέλει, βέβαια, βγάζει και ακριβότερο έντυπο, χωρίς να είναι σίγουρος ότι δεν θα καταλήξει στα σκουπίδια. 

Μειονέκτημα για τα «βαρύτερα» έντυπα είναι και το πρόσθετο κόστος για την αποστολή τους μέσω ταχυδρομείου.

Οι υποψήφιοι βουλευτές επιβαρύνονται και με το κόστος των «σταυρωμένων» ψηφοδελτίων που διακινούν. 

Τα 10.000 κομμάτια κοστολογούνταν προς 1.000 ευρώ, κάτι θα έχουν «τσιμπήσει». Ακρίβηνε και το πετρέλαιο...

Το πρόβλημα είναι ότι σε περιφέρειες όπως η Β΄ Αθήνας, με 1.370.344 ψηφοφόρους, χρειάζονται, όπως έλεγε παλαιός βουλευτής, σχεδόν μισό εκατομμύριο ψηφοδέλτια, ενώ στις 200.000 είναι το όριο για περιφέρειες όπως οι Α΄ Αθήνας και Α΄ Θεσσαλονίκης.

Εκτός από τις συγκεντρώσεις που προγραμματίζουν τα κόμματα, με 2-3 υποψηφίους κάθε φορά, το κόστος διοργάνωσης προσωπικής συγκέντρωσης με τα όλα της (αφίσες υποψηφίου, ηχητική και ηλεκτρική εγκατάσταση, τις απαραίτητες οθόνες κ.λπ.) μπορούν να φθάσει και τις 10-15.000 ευρώ. 

Σε ό,τι αφορά τις μικρότερες προεκλογικές συγκεντρώσεις, δεν είναι λίγοι αυτοί που επιλέγουν αίθουσες ξενοδοχείων. Κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας ζήτησε, την εβδομάδα που πέρασε, 40 ευρώ ανά άτομο, περιλαμβανομένου κοκτέιλ στους καλεσμένους και ενός μπουφέ για μεζέδες.

Υπάρχει, πάντα, και η επιλογή της αίθουσας μόνο για μία ομιλία, χωρίς δηλαδή μπουφέ και άλλα συμπαρομαρτούντα. Σε αυτή την περίπτωση, και ανάλογα με το ξενοδοχείο, με 4-5.000 ευρώ ο υποψήφιος έχει μία εκδήλωση.

Οι «φίλοι»


Σημαντικό μέρος της προεκλογικής εκστρατείας περνάει γύρω από ένα τραπέζι, όχι τηλεοπτικό. Τα γεύματα είναι πάγια τακτική, αλλά ευτυχώς συχνά είναι «φίλοι» που τα χρηματοδοτούν.

Πάντως και στον τομέα των εκδηλώσεων, οι δυνατότητες είναι μεγαλύτερες αν ο υποψήφιος έχει διατελέσει υπουργός της απερχόμενης κυβέρνησης. 

Και τούτο διότι όλο και κάποιος οργανισμός, σύνδεσμος ή επιμελητήριο, θα βρεθεί να διοργανώσει μία εκδήλωση με προσκεκλημένο τον υπουργό για να ενημερώσει για το έργο του.

Πίσω από τις ζεστές χειραψίες και τα εγκάρδια χαμόγελα των υποψηφίων βουλευτών, διακινείται ένας πακτωλός χρημάτων, συχνά πολύ μακριά από τα όρια της νομιμότητας. 

Οι επίσημες επιτρεπόμενες δαπάνες, από 18.000 ευρώ για τις μονοεδρικές μέχρι τις 135.000 ευρώ για την τεράστια εκλογική περιφέρεια της Αθήνας, μοιάζουν ήδη υψηλές για τους κοινούς θνητούς. 

Κι όμως αποδεικνύονται συχνά ανεπαρκείς για τους επίδοξους εκπροσώπους του έθνους.

Η προβολή θέλει θυσίες...
Reactions

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια

Ad Code

Responsive Advertisement